Lessor BOC Aviation poinformował w mijającym tygodniu, że zakupił pięć samolotów 737-8 MAX od Boeinga jednocześnie informując, że kolejne zamówione maszyny trafią do linii Arajet na podstawie leasingu długoterminowego.
Dominikańskie prywatne linie Arajet od momentu założenia w 2022 roku notują notoryczny rozwój. Przewoźnik oferuje wyłącznie usługi niskokosztowe, które wykonywane są za pomocą wąskokadłubowych samolotów amerykańskiej produkcji.
- Cieszymy się, że możemy rozszerzyć naszą współpracę z Arajet dzięki tej najnowszej transakcji, ponieważ rozwija ona swoją flotę i sieć połączeń. Dostarczając te samoloty, nadal rozwijamy nasz przyszły portfel zamówień i dalej budujemy naszą flotę zaawansowanych technologicznie samolotów - powiedział Steven Townend, dyrektor generalny i zarządzający BOC Aviation.
Zakontraktowane samoloty napędzane silnikami CFM LEAP-1B, będą dostarczone do dominikańskiego przewoźnika w latach 2026-2027 roku.
- Cenimy sobie nasze partnerstwo z BOC Aviation, ponieważ nadal konsolidujemy naszą flotę w regionie i liczymy na dalszą owocną współpracę - powiedział Victor Pacheco, założyciel i dyrektor generalny Arajet.
Arajet i jej flotaArajet to niskokosztowa linia lotnicza i flagowy przewoźnik Dominikany, który rozpoczął działalność we wrześniu 2022 r. Przewoźnik obsługuje loty ze swoich baz w Punta Cava i Santo Domingo, łącząc je bezpośrednimi lotami do 24 miast w 16 krajach.
Obecnie flota karaibskiego przewoźnika składa się z
10 B737-8 MAX. Linia z Dominikany oczekuje na dostawę 25 samolotów: pięciu B737-8 MAX oraz 20 B737-8-200 MAX.
Rodzina B737 MAXSamolotów B737 MAX są oszczędniejszą wersją B737 NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3,8 - 4 tys. ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Maszyny MAX posiadają także nowy rodzaj wingletów. Łącznie 80 firm leasingowych i linii zamówiło 6 479 maszyn z rodziny B737 MAX (w tym 2 751 B737 MAX 8), co daje około 37 proc. rynku wąskokadłubowego.
Do tej pory Boeing dostarczył 1 720 MAX-ów w dwóch wersjach: MAX 8 i MAX 9. Ponad 60 linii lotniczych na całym świecie obsługuje obecnie około 4 tys. lotów B737 MAX dziennie. Od końca 2020 r. eksploatowana flota 737 MAX wykonała ponad 3,5 mln lotów komercyjnych o łącznej długości ponad 6,5 mln godzin lotu z niezawodnością wynoszącą 99,2 proc.